Muuramen kunnanhallitus on päättänyt käyttää etuosto-oikeutta laskettelukeskus Riihivuoren kaupassa. Kunnanhallitus käsitteli Riihivuori-kauppaa kokouksessaan perjantaina 13. lokakuuta.

Muuramen Riihivuori Oy asetettiin konkurssiin viime keväänä. Lokakuun alussa konkurssipesä myi laskettukeskuksen kiinteistöt ja maa-alueet. Riihivuori Oy:n irtaimistoa on myyty huutokaupalla jo aiemmin.

Muuramen kunnan etuosto-oikeus koskee laskettelukeskuksen 32 hehtaarin maa-aluetta sekä kiinteistöjä (ravintola Riihikelo, Riihivuori-areena, grillikota ja 6 erillistä majoitustilaa).

Kunnanhallitus katsoo, että etuosto-oikeuden käytölle on selkeät perusteet, koska alueelle sijoittuu kunnan kannalta merkittävää virkistyskäyttöä, joka tukee kunnan strategian mukaista toimintaa. Kohde on myös maakunnallisesti merkittävä.

”Muuramen kunta käyttää etuosto-oikeutta, koska haluamme varmistaa Riihivuoren säilymisen laskettelukeskuksena sekä kokous-, teatteri- ja konserttipaikkana. Uusien omistajien kanssa käydyissä keskusteluissa ei noussut esiin konkreettisia toimia näiden varmistamiseksi”, sanoo kunnanjohtaja Ari Ranta-aho.

”Kunta aikoo etsiä Riihivuorelle uuden toimijan. Kiinnostuneita yrittäjiä on jo ollut yhteydessä kuntaan. Tavoitteena on, että laskettelu saataisiin jatkumaan. Riihivuori-areenan toiminta kesäteatterina ja konserttipaikkana voi kunnan puolesta jatkua entiseen tapaan”, toteaa kunnanhallituksen puheenjohtaja Mika Ilvesmäki.

Etuosto-oikeus perustuu etuostolakiin, ja sillä tarkoitetaan kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö. Kiinteistö voi sisältää maa-alueen lisäksi rakennuksia. Kunta tulee ostajan sijaan samoilla kauppaehdoilla, millä kiinteistö on myyty ostajalle.

Muuramen kunnanjohtaja Ari Ranta-aho, puh. 040 504 7960
Muuramen kunnanhallituksen puheenjohtaja Mika Ilvesmäki, puh. 040 721 4842