Valoteos UkkoMetsosta tulee Muuramen uusi maamerkki 9-tien varrelle. UkkoMetso paljastetaan Muuramekeskuksen pihassa perjantaina 25. elokuuta kello 20.30 kaikille avoimessa UkkoMetso-juhlassa

UkkoMetso on 4 metriä korkea ja 3,5 metriä leveä ja painaa 600 kiloa. Voimmekin olettaa, että Muuramekeskukseen tulee Suomen suurin metso.

UkkoMetson runko on painekyllästettyä puuta, pinta kierrätyspeltiä ja valaistuksena hämäräkytkimellä toimivat GE LED -valot (noin 2100 led-pistettä). Teoksen ovat suunnitelleet taiteilijat Jari Antila, Kaapo Manninen ja Antti Kares, ja sen toteuttaa Suomen Jouluvalo Oy.

Muuramen lahja 100-vuotiaalle Suomelle

UkkoMetso on Muuramen kunnan lahja 100-vuotiaalle Suomelle. Valtioneuvoston kanslia on liittänyt UkkoMetso-taideteoksen Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden 2017 ohjelmaan.

”Muuramekeskus kehittyy ja laajenee risteyksen toiselle puolelle, josta kunta on ostanut maata noin 30 hehtaaria. Tämä paikka on kaivannut maamerkkiä, jollaisen nyt saamme UkkoMetsosta”, iloitsee Muuramen kunnanjohtaja Ari Ranta-aho.

Muuramekeskus sijaitsee 9-tien varrella 15 kilometriä Jyväskylästä etelään. Muuramekeskuksen veturiyrityksiä ovat Halpa-Halli, Lidl ja K-supermarket. Kaikkiaan Muuramekeskus käsittää 20 yritystä, noin 150 työpaikkaa ja kauppapinta-alaa yhteensä noin 15 000 neliötä. Valtatie 9:llä Muuramekeskuksen ohi kulkee vuorokaudessa yli 16 500 autoa.

UkkoMetso on myös näyttö muuramelaisten yritysten monipuolisesta osaamisesta. Taideteoksen toteuttaa Suomen Jouluvalo Oy, 9-tielle päin hohtavan Muurame-tekstin Ledimainos Oy ja 2-metrisen jalustan sekä teosta ympäröivät kaiteet on suunnitellut ja rakentaa Caava. Taideteoksen levikkeen ja jalustan urakoinnin on tehnyt Oteran Oy.

Kuvien tallennus: Klikkaa kuva auki ja sen jälkeen hiiren oikealla tallenna kuva

Kuvateksti: Valoteos UkkoMetso (korkeus 4 m, leveys 3,5 m, paino 600 kg) esiteltiin yleisölle viime syksynä Jyväskylän Valonkaupunki-tapahtumassa. UkkoMetso saa uuden kotipesän Muuramesta, 9-tien varrelta. Kuva Jaakko Koskela. TALLENNA KUVA

Kuvateksti: UkkoMetso-taideteos siirtyy Tomi Poikolan pihalta Muuramen Isolahdesta uuteen kotiinsa Muuramekeskukseen elokuun lopulla. Samalla UkkoMetsoon kytketään led-valot (noin 2100 led-pistettä). Kuva Tiina Riuttanen/Muuramen kunta.
TALLENNA KUVA 1
TALLENNA KUVA 2
TALLENNA KUVA 3

Muuramen kunnanjohtaja Ari Ranta-aho, puh. 040 504 7960
Muuramen kunnanhallituksen puheenjohtaja Mika Ilvesmäki, puh. 040 721 4842
Tomi Poikola, Suomen Jouluvalo Oy, p. 0400 312 345

Pienestä ideasta suuri UkkoMetso

UkkoMetso sai alkunsa, kun muuramelaiselta Ledimainoksen yrittäjältä ja Suomen Jouluvalo Oy:n osakkaalta Tomi Poikolalta pyydettiin valotaideteosta Jyväskylän Valonkaupunki-tapahtumaan.

”Ensin ajateltiin tehdä jotain jouluvaloista, mutta se idea ei lähtenyt jalostumaan enempää. Muistelin, että Suomen Jouluvalojen osakkaat valotaiteilijat Jari Antila ja Kaapo Manninen olivat tehneet Pinsiön taidepäiville romumetallista lintuaiheisen valoteoksen. Täällä meillä linnun pitäisi tietysti olla Keski-Suomen maakuntalintu metso”, Tomi muistelee kevään 2016 tapahtumia.

UkkoMetson suunnittelu lähti vauhdilla liikkeelle. Valotaiteilijoiden Jari Antilan ja Kaapo Mannisen lisäksi mukaan tuli Antti Kares, joka on mm. Savonia-ammattikorkeakoulun muotoilun opettaja.

UkkoMetso hohtaa led-valaistuksessa

Jari Antilalta löytyi noin 100 vuotta vanhoja kattopeltejä, joten pintamateriaali on kierrätyspeltiä. UkkoMetson runko on säänkestävää painekyllästettyä puuta. Korkeutta työlle tuli 4 metriä, leveyttä 3,5 metriä ja painoa 600 kiloa.  Valaistuksena on hämäräkytkimellä toimivat GE LED -valot (noin 2100 led-pistettä).

UkkoMetsosta tuli yksi Valonkaupunki-tapahtuman yleisön suosikeista, ja Jyväskylässä heräsi kiinnostus, että taideteos jäisi pysyvästi kaupunkiin.

”Laaja joukko oli kiinnostunut, mutta eivät saaneet päätöstä aikaiseksi. Tarjosin UkkoMetsoa omaan kotikuntaani Muurameen, sillä sieluni silmin olin jo nähnyt sen Muuramen maamerkkinä. Muuramessa ei aikailtu päätöksen kanssa, ja sijainti 9-tien vieressä on erinomainen”, Tomi toteaa.

Jouluvalo valaisee Suomen kunnat

Finavian isoimmat lentokentät sekä noin 50 Suomen kaupunkia ja kuntaa loistaa Suomen Jouluvalo Oy:n valaisemana.

Muuramelainen Tomi Poikola perusti Suomen Jouluvalo Oy:n nokialaisen valotaiteilija Jari Antilan kanssa, ja yritys on kasvanut tasaisesti vuosien mittaan. Asiakkaina ovat pääasiassa isot yritykset ja julkinen sektori. Yritys edustaa myös Pohjois-Euroopan suurinta koristevalovalmistajaa.

”Meiltä saa valotaiteilijoiden suunnittelemat yksilölliset joulu- ja kausivalaistukset, koristevalot sekä taidevalot ja valoteokset asennuksineen. Onhan se hienoa, kun matkailijaa tervehtii ankean lentokentän sijaan tunnelmallinen ja tyylikäs sisääntulo. Valaistuksella on iso merkitys tunnelmanluojana”, Tomi miettii.

Uusin avaus jääteltat

Uusimpia avauksia Suomen Jouluvalolta ovat valotaide, jää- ja jäänveistosvalaisut sekä jääteltat. Uniikki jääteltta ja jääveistosnäyttely voidaan pystyttää torille tai keskelle kylää. Sisätiloihin sijoitetaan taiteilijoiden valmistamia, valoilla tehostettuja jääveistoksia ja muuta teemaan sopivaa rekvisiittaa.

Tomi on nykyään Jouluvaloissa osakkaan ja myyjän roolissa. Yrittäjänä hän toimii Ledimainoksessa, joka on perustettu 2000-luvun lopussa. Kasvuyritys muutti tänä keväänä Tomin ja Rosanna-vaimon kotoa Isolahdesta Punasiltaan. Samalla palveluihin tuli valomainosten lisäksi ikkuna-, kalusto- ja autoteippaukset.

Tomilla on maanviljelystausta, mutta allergian vuoksi hän joutui reilut kymmenen vuotta sitten tekemään uusia urasuunnitelmia. Supliikkimies suuntautui myyntiin ja yrittämiseen.

”Yhteinen haaveemme vaimon kanssa oli perustaa oma yritys. Tamperelainen led-alan yritys etsi franchising-yrittäjiä, ja nyt kun oma yrityksemme Ledimainos on toiminut jo yli 10 vuotta, niin voi sanoa että olemme alan pioneereja, mutta vielä on intohimoa jatkaa ja kehittää toimintaa”, Tomi kertoo.