Valitse sivu

Muurame-seikkailu on varhaiskasvatuksen hauska seikkailu ympäri kuntaa. Siihen voivat osallistua muutkin. Seikkailu on toteutettu valtion rahoittaman Potkua perheeseen ja varhaiskasvatukseen –hankkeen puitteissa. Vuoden loppuun kestävässä hankkeessa työskentelevä varhaiskasvatuksen liikuntakoordinaattori Anssi Saiha edistää muuramelaisten lasten ja perheiden liikkumista.

Anssi Saihaan saa yhteyden sähköpostitse: anssi.saiha@muurame.fi Saihan kautta saa Muurame-seikkailun kartan ja rastivihon. Et kuitenkaan välttämättä tarvitse niitä, sillä tässä alla on listattuna kaikki rastit. Onnea seikkailuun!

Rasteja on yhteensä kymmenen ja ne ovat paikoillaan perjantaihin 27.10.2023 saakka.

Kinkomaan koulu: Aarteenetsintä

Sopikaa ensin mikä tai mitkä asiat piilotetaan. Tämän jälkeen aikuinen piilottaa aarteet ja lapsi etsii ne. Piilotettava aarre voi olla jokin oma tai sitten luonnosta löytyvä (ethän ota eläviä kasveja). Vaihtakaa sitten rooleja. Aarteen pitää näkyä hieman. Jos toinen ei löydä aarretta millään, antakaa vihje.

Isolahti: Tulivuorenpurkaus

Kun joku leikkijöistä huutaa: ”TULIVUORENPURKAUS!”, täytyy kaikkien nousta johonkin, missä jalat ei kosketa lattiaa tai maata. Toistakaa monta kertaa ja vaikka vuorotellen huudellen!

Leikarin koulu: Temppurata

Keksikää yhdessä temppurata! Miettikää mistä se alkaa ja minne se päättyy ja mitä kaikkea siinä välissä täytyy tehdä. Ratanne voi pitää sisällään kiipeilyä, hyppimistä, tasapainoilua sekä juoksemista. Ensin lapsi voi keksiä radan ja sitten aikuinen.

Muuramen luontopolku: Ympäristötaideteos

Luo ympäristötaideteos luonnonmateriaaleista ja ota siitä valokuva

  1. Katso ympäröivää luontoa.
  2. Etsi luonnosta materiaaleja, joita voisit käyttää. (Ethän ota elävistä kasveista.)
  3. Tee valitsemaasi paikkaan luontotaideteos ja ota siitä valokuva.
  4. Voit lähettää kuvan kaverille tai perheenjäsenelle.

Mäkelänmäen koulu: Mielihuvitus

  1. Aikuinen/lapsi toisen peilikuvana matkii asentoja
  2. Valokuvaajaleikki: ole niin pieni kuin osaat, niin iso kuin osaat, valloita maata allesi paljon/vähän, liikuta vain kättä/päätä/ jalkaa/sormea
  3. Kuljeta jotain luonnosta tai itseltä löytyvää eri kehon osilla: jalkojen välissä, olkapäällä, käden päällä, selällä, leuan alla
  4. Kuvanveistäjäleikki: Toinen ”muovailee” toisesta patsaan
  5. Pantomiimi: eri ammatteja, eläimiä, arkipuuhia esitetään ja toiset arvaava. Mäkelänmäen koulu

Muuramen urheilukenttä: Luolasto

Aikuinen tekee kehostaan erilaisia tunneleita ja koloja, joista lapsi saa kiivetä yli, mennä ali tai pujahtaa läpi.

Tässä muutama vinkki:

• Kippura

• Haara-asento

• Karhunkäyntiasento eli kädet ja jalat maassa, peppu ylhäällä

• Rapuasento eli kädet ja jalat massa, vatsa ylhäällä

• Konttausasento

• Balettiasento eli seistessä kantapäät ovat yhdessä, varpaat osoittavat eri suuntiin ja polvet koukistuvat.

Muuratharju: Peikkometsän seikkailut

  1. Peikot ovat taitavia ylittämään metsän esteitä. Miten voitte ylittää kiven, ison oksan tai kaatuneen puun?
  2. Peikot tykkääjät tasapainotella kaatuneen puun rungon päällä. Tasapainottelua voi kokeilla etu- ja takaperin, sivuttain sekä kontaten.
  3. Peikot ovat hyvin voimakkaita. Onnistuuko puun nosto? Voitte näyttää seikkailukavereille omat voimapatit!
  4. Peikot ovat arkoja ja osaavat kulkea ihan äänettömästi. Onnistuuko täysin hiljainen kulkeminen metsässä? Mitä ääniä kuulette?
  5. Peikoilla on tarkka näkö ja ne näkevät kauas. Harjoitelkaa puuhun tai kivelle kiipeämistä ja kertokaa, miltä metsä näyttää korkealta katsottuna.
  6. Peikot tykkäävät asustaa luolissa ja kulkea matalien esteiden ali. Onnistuuko oksan tai kaatuneen puun alitus ilman, että kosketatte esteeseen?
  7. Peikot osaavat liikkua niin, etteivät jätä jälkiä. Miten voitte liikkua jälkiä jättämättä?
  8. Peikkometsän oma aarre. Jokainen saa etsiä itselleen aarteen muistoksi peikkometsän seikkailusta. Aarre voi olla esimerkiksi raskas, vihreä, kevyt, pieni, pehmeä, pyöreä, kaunis tai hyvätuoksuinen. Aarteen löydettyään, lapsi piilottaa aarteen metsään. Seuraavalla kerralla katsotaan, onko aarre tallessa!

Niittyaho: Kumpikampi

  1. Aikuinen seisoo ja lapsi tulee seisomaan hänen jalkateriensä päälle. Lapsen selkä on aikuisen jalkoja vasten, kasvot ovat samaan suuntaan. Aikuinen pitää lasta olkapäistä tai käsistä kiinni, ylläpitääkseen asennon.
  2. Sopikaa yhdessä kuljettava rata.
  3. Aikuinen lähtee kävelemään, jolloin lapsi kulkee aikuisen mukana hänen jalkateriensä päällä.
  4. Seuraavaksi voitte kokeilla niin, että lapsi kääntyy kasvotusten aikuisen kanssa.

Nisulanmäen ulkokuntoilu: Jumppaliikkeet

  1. KYYKKYHYPPY: Mene ensin kyykkyyn ja hyppää sitten niin korkealle kuin pystyt. Kokeile osaatko kävellä kyykyssä!
  2. HAARAHYPPY: Hyppää niin että kädet ja jalat ovat auki haara-asennossa yhtä aikaa. Kokeile osaatko hyppiä haara- hyppyjä samalla eteenpäin tai sivulle liikkuen. Entäs osaatko tehdä haarahypyn ilmassa?
  3. HYPPY YHDELLÄ JALALLA: Kokeile osaatko hyppiä yhdellä jalalla. Vaihda sitten jalkaa.
  4. TASAJALKAHYPPY: Tasajalka hypyssä jalat nousevat yhtä aikaa ilmaan ja tulevat maahan yhtä aikaa alas. Kokeile kuinka korkealle sinä osaat hypätä.
  5. PAIKALLAAN JUOKSU: Juokse paikallasi niin kovaa kuin vain ikinä pystyt.
  6. KANTAPÄILLÄ KÄVELY: Kokeile osaatko kävellä kantapäillä. Voit kokeilla myös takaperin kantapäillä kävelyä. (kävellä voi jonkin tietyn ennalta sovitun matkan.)
  7. RAPUKÄVELY: Kävele niin kuin ravut kävelevät, selkä lattiaan päin ja kämmenet ja jalka- pohjat maassa (peppu ilmassa). Kokeile liikkua sekä etu että takaperin.
  8. HIIHTOHYPPY: Tee hiihtoliikettä hyppien niin, että sinulla on aina saman puolen käsi ja jalka yhtä aikaa edessä ja takana. Kuvittele, että sinulla on sauvat käsissä, joista työnnät vauhtia.
  9. OMAT LIIKKEET: Keksikää lopuksi omat jumppaliikkeet!

Rajalan päiväkoti: Käy koskettamassa

Aikuinen kertoo lapselle ympäristöstä asian, jota lapsen pitää juosten käydä koskettamassa, ja palata sitten juosten takaisin. Asia voi olla esine, ihminen, väri, muoto. Voi myös sanoa 2–3 asiaa, joita on käytävä koskettamassa peräkkäin ennen paluuta aikuisen luokse. Sitten on lapsen vuoro päättää!