Valitse sivu

Ylen Miljoona roskapussia -kampanja huipentui keskiviikkona 14.6. Yle TV1:ssä nähtyyn päätöslähetykseen. Yli kaksi kuukautta kestänyt ympäristön roskaisuuden vähentämiseen tähdännyt siivouskampanja on tullut päätökseensä. Kampanjan aikana suomalaiset ovat kirjanneet laskuriin yli 210 000 pussillista kerättyä roskaa.

Muuramessa roskien keräyskampanjaan osallistuttiin kiitettävästi, kerääjissä oli niin yksittäisiä kuntalaisia, erilaisia yhteisöjä kuin lukuisia koululuokkiakin. Mukaan ilmoittautuneiden kesken arvotaan tuotepalkintoja, arvonta suoritetaan elokuussa ja palkintoja pääsee lunastamaan Harrastemessuille lauantaina 19.8. Muuramen kulttuurikeskukselle. Muuramelaiset keräsivät yhteensä 315 roskapussillista.

Vaikka miljoonaan ei päästy, ovat tulokset erittäin vaikuttavia. Olemme iloisia, miten moni suomalainen on lähtenyt talkoisiin mukaan, ja vaikka varsinainen kampanja-aika on nyt tältä keväältä päättynyt, roskien kerääminen jatkuu. Kampanja on myös herättänyt laajaa keskustelua ympäristöstä ja roskaamisen vaikutuksista

Vastaava tuottaja Pia Louhivuori.

Roskat merkittiin sen Suomen kunnan tai kaupungin kohdalle, josta pussit kerättiin – samalla käytiin siis hyvän mielen naapurikisaa.

Asukaslukuun suhteutettuna eniten roskia kerättiin Pelkosenniemellä, Isojoella ja Hartolassa. Määrällisesti eniten pusseja kerättiin Helsingistä, Espoosta ja Jyväskylästä.

Kevään aikana Ylen eri alustoilla ylläpidettiin keskustelua roskaamisesta ja sen seurauksista ja kampanja sai aikaan laajaa näkyvyyttä eri medioissa.

Kampanjan aikana rakennettiin yhteisöllisyyttä

Yhtenä kampanjan tavoitteena on ollut rakentaa merkityksellisiä kumppanuuksia, joista hyötyvät kaikki osapuolet. Mukaan saatiin peräti 174 kaupunkia ja kuntaa sekä 30 järjestöä ja muuta tahoa, joiden panos yhteistyössä on ollut merkittävä.

Yhteistyökumppanit ovat lähteneet kampanjaan upeasti mukaan. Ympäri Suomen on järjestetty siivoustalkoita, haastettu mukaan yhteisöjä ja kirjastoihin on saatu lainattavaksi roskapihtejä. Meitä on myös ilahduttanut palaute, jonka mukaan jo vuosien ajan vapaaehtoisesti roskia keränneet henkilöt ovat tunteneet saavansa lisää arvostusta työlleen.

Vastaava tuottaja Pia Louhivuori.

Kumppaneilta saadussa palautteessa kampanjaa on pidetty tärkeänä. Valtaosa heistä koki, että kampanja lisäsi yhteisöllistä toimintaa ja roskien määrä ympäristössä vähentyi näkyvästi. Iso osa palautteen antajista kertoi myös siivouskustannusten vähentyneen. Siivoustempausten yhteydessä löytyi useita laittomia kaatopaikkoja, jotka kunnat siivosivat puhtaaksi.

Miljoona roskapussia -kampanja järjestettiin 13.4.–14.6. Roskalaskuri suljettiin kampanjan päätöslähetyksen jälkeen, mutta sivustolle yle.fi/miljoonaroskapussia jää kuntakohtaiset tiedot kerätyistä pusseista.